Friday 25 May 2012

"Ibu & Ayah, Raudhah di Hatiku Selamanya"_Cr. Hj. Hushim bin Hj. Salleh

Assalamualaikum....


Sapa kenal nama kat atas yang aku tulis tu.  Hee.  
Sapa2 yang rajin tengok ceramah Motivasi Pagi kat TV3 mesti familiar dengan nama tu kan.
Ha ni la tuan empunya badan. Handsome, kacak segak bergaya. Hee







So, pagi tadi aku telah mengikuti satu slot ceramah beliau di surau pejabat aku.
Untuk makanan rohani dan jiwa aku.  Lama dah tak menghadiri ceramah2 kerohanian disebabkan faktor kerja.


Apa yang boleh aku ringkaskan mengenai ceramah tadi;


Kita sebagai anak mesti tahu tanggungjawab kita.  Ibu bapa tidak mengharapkan harta dan wang ringgit sebagai balasan pengorbanan mereka membesarkan kita semasa kecil, tetapi dengan rasa kasih sayang yang kita tunjukkan itu sudah memadai bagi mereka.


Adap dan tingkahlaku perlulah dijaga.  Setiap titisan air mata yang gugur kerana sikap kita akan merugikan kita dikemudian kelak.


Sebagai ibu bapa pula, haruslah menunjukkan role model kepada anak-anak.  Bagaimana cara mendidik anak-anak begitulah layanan mereka kepada ibu bapa ketika dewasa.


Jangan malu untuk menunjukkan kasih sayang kepada anak-anak.  Belaian merupakan aspek penting dalam mempengaruhi jiwa dan perkembangan mereka.


Lepas habis sesi ceramah, beliau ada membawa koleksi buku-buku terbitan beliau kepada yang berminat.  Aku  jarang membeli buku-buku motivasi ni, so aku beli sampai tiga.


Perkahwinan & Keluarga_semakin hari semakin sayang
Anakku Sayang
Umar Abdul Aziz_penulis Abdul Latip Talib

Sebagai persediaan aku untuk menjadi isteri dan ibu nanti.  Hee



No comments: